第3回PATinKyoto
京都版画トリエンナーレ2022

3rd PATinKyoto Print Art Triennale in Kyoto 2022

会期:2022412日(火)− 58日(日)
10:00~18:00 ※入場は17:30まで
休館日:毎週月曜日(祝日の場合は開館)5月2日は開館します。

会場:京都市京セラ美術館 本館 南回廊2階
Kyoto City KYOCERA Museum of Art, Main Building, South Wing 2F

観覧料:一般700円、学生(大・高)500円

ご挨拶
周知のように日本の版画は輝かしい伝統を持ち、国際的にも多くの影響を与えてきましたが、近年、さらなる発展の機運を迎えつつあるように思われます。液晶画面の電子の映像が視覚を支配しがちな時代であるからこそ、かえって“刷る”という版画の独自のプロセスの魅力が新たな意味をもって見直されるようになってきたといってもいいでしょう。
2013年に出発した「京都版画トリエンナーレ」は、一般公募方式のコンクールとは異なって、尖鋭な目と豊富な情報を持った複数のコミッショナーによる推薦制を採用しました。またそれぞれにシリーズ作品やインスタレーション的な大作を展示することが可能なスペースを提供するという点においても、版画展としては従来にない画期的な試みであるに違いありません。
今、もっとも旺盛な活動を展開している若手から中堅の作家たちの版画表現の豊かさを集約的に紹介し、京都から世界に向けて発信することを目的とした本トリエンナーレに、格別のご理解とご支援をお願い申し上げます。

多摩美術大学 学長
「第3回PATinKyoto京都版画トリエンナーレ」推進委員会 委員長

建畠 晢

主催
「第3回PATinKyoto京都版画トリエンナーレ」推進委員会
一般財団法人NISSHA財団
京都市

Organizers
3rd PATinKyoto (Print Art Triennale in Kyoto) Promotional Committee
NISSHA FOUNDATION
Kyoto City

助成
公益財団法人アサヒグループ芸術文化財団

後援
京都府、京都府教育委員会、京都市教育委員会、京都商工会議所、KBS京都、エフエム京都、一般財団法人京都経済同友会、NHK京都放送局、京都新聞、朝日新聞京都総局、毎日新聞京都支局(順不同)

組織

第3回 PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ 推進委員会
委員長  建畠 晢 (多摩美術大学 学長、美術評論家)
副委員長 篠原 資明(高松市美術館アートアドバイザー 京都大学名誉教授)
副委員長 鈴木 順也(一般財団法人 NISSHA 財団 理事長)
委員   八田 英二(学校法人 同志社 総長 理事長)
委員   小西 均 (一般財団法人 NISSHA 財団 事務局長)
委員   鷲田 清一(哲学者)

第3回 PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ 実行委員会

委員長  木村 秀樹(画家/版画家 京都市文化功労者)
副委員長 出原 司(京都市立芸術大学名誉教授)
副委員長 長尾 浩幸(成安造形大学教授)
委員   鳥井 雅子(美術家)
委員   濱田 弘明(嵯峨美術大学教授)
委員   大島 成己(多摩美術大学教授)
委員   北村 広美(一般財団法人 NISSHA 財団)

アドバイザー

中谷 至宏(成安造形大学特任教授 京都市京セラ美術館学芸員)

令和の推し!

 

’80年代以降、独自の進化を続ける日本の現代版画。
全国の識者によって選ばれた19組の中堅/若手作家の作品を通じて紹介!

出品作家
全国の推薦委員から推薦された若手~中堅作家、 20~25名。
2022年3月時点で50歳未満の日本在住の作家であること。

出品作品: 版画作品

版画作品とは、以下の3項目のうち1項目以上に該当する作品を言うものとします。
1、基本4版種(凸版、凹版、平版、孔版)による作品、および、それ等の併用による作品。
2、複数性(エディションの有無は問わない)あるいは間接性(版、型、等を用いた)を属性として持つ作品。
3、写真、映像、立体、インスタレーション等を含む、広義の版による作品。

●出品時からさかのぼって1年以内に制作された作品。
●作品サイズは、幅約10m × 高さ3.5mの壁面、10m × 5mの床面に展示可能であること。
(作品の複数展示可)1作家につき壁面幅10m、あるいは50平米の床面を提供。
●複数の作品もしくは部分で構成される場合は、主催者側との打ち合わせによる。
●展示に支障を来す作品は不可。
●展示場所は主催者側の判断による。
●出品作品は原則としてすべて展示します。

推薦者
PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ実行委員会によって選出された、全国の批評家、美術館学芸員、研究者、ジャーナリスト、作家などに、作家1名の推薦を依頼。

作家/教員で構成された実行委員会の合議よって、毎回異なった推薦委員を選出させて頂いている。現代版画にまつわる記事や論文を書かれた方、興味深い版画の展覧会を企画された方、版画の実作者として活躍されている方等、現代版画の状況にくわしいと思われる方々から、地域、年齢、性別、職種等、できるだけ偏りが無いよう配慮しつつ推薦を依頼している。

滝沢 恭司(町田市立国際版画美術館学芸員) / 滝沢 正幸(上田市博物館館長) / 加藤 義夫(加藤義夫芸術計画室 主宰・宝塚市立文化芸術センター館長) / 菅谷 富夫(大阪中之島美術館 館長) / 中井 康之(国立国際美術館研究員・京都市立芸術大学非常勤講師) / 中馬 泰文(美術家) / 小林 敬生(版画家 多摩美術大学名誉教授) / 細川 佳洋子(ギャラリスト・ギャラリーほそかわ 主宰) / 岩渕 貞哉(美術手帖編集部) / 徳山 拓一(森美術館学芸員) / 梅津 元(芸術学) / 井関 悠(水戸芸術館現代美術センター学芸員) / 高橋 しげみ(青森県立美術館学芸主幹) / 住友 文彦(キュレーター) / 江上 ゆか(兵庫県立美術館学芸員) / 倉地 比沙支(版画家 愛知県立芸術大学教授) / 近藤 由紀(トーキョーアーツ&スペースプログラムディレクター) / 原 久子(大阪電気通信大学教授) / 秋庭 史典(名古屋大学准教授)

(順不同)

第3回 PATinKyoto 京都版画トリエンナーレ2022 受賞者

大賞  「全身と指先」吉岡 俊直

優秀賞 「ジェスチャー オブ ラリー」澤田 華

優秀賞 「レースのインスタレーション」森末 由美子

一般財団法人NISSHA財団賞 「ばたばた」芦川 瑞季


審査員の審査の上、優秀作品には賞を贈ります
大賞  1名
優秀賞 2名
一般財団法人 NISSHA 財団賞 若干名
※大賞受賞作品は京都市美術館に収蔵されます

審査員
建畠 晢(審査委員長、多摩美術大学 学長)
潮江 宏三(前京都市美術館 館長)
篠原 資明(高松市美術館アートアドバイザー 京都大学名誉教授)
木村 秀樹(画家/版画家、京都市文化功労者)
鈴木 順也(一般財団法人 NISSHA 財団 理事長)

イベント

シンポジウム:
PAT in Kyotoから見えてくるもの −
「現代版画は鑑賞によって何を届けるのか」

日時:2022年4月30日 13:30 − 16:00(土)  開場: 13:00
会場:京都市京セラ美術館1階講演室
定員:80名予定・先着順 (事前予約不要)
参加費無料、要観覧券 (半券可)

登壇者
木村秀樹  (PATinKyoto実行委員会委員長) 
原久子   (大阪電気通信大学教授)
林寿美   (成安造形大学客員教授)

司会進行
長尾浩幸  (PATinKyoto実行委員会副委員長)

アーティスト・トーク & ギャラリー・トーク
出品作家本人とPATinKyoto実行委員会によるトーク・イベントを開催します。
日時:会期中の週末(土曜・日曜)、祝日 14:00〜  (50分程度予定)
聴講無料、要観覧券(半券可)
展覧会会場入口付近に集合

Statement

The splendid tradition and significant international influence of Japanese printmaking is widely known, but in recent years, it appears that momentum has been gathering for further new developments. One could say that the distinctive process of printing – which makes printmaking what it is – has come to be positively reappraised in an era when electronic images on LCD screens tend to dominate our fields of vision.
Print Art Triennale in Kyoto, launched in 2013, differs from a public open-call competition, in that artists are selected on the basis of recommendations from commissioners with keen critical eyes who are abundantly informed about printmaking. As a printmaking exhibition that offers a spacious venue in which series or large installation-style works can be exhibited, it is unquestionably an unprecedented and innovative endeavor.
The Triennale aims to present richly varied works by young and mid-career artists currently in the most vibrant phase of their activities, and to transmit them from Kyoto to the world. We appreciate your kind attention and support.

Akira Tatehata
President, Tama Art University
Chairperson, PATinKyoto (Print Art Triennale in Kyoto) Promotional Committee

Objectives

Japan’s extraordinary culture of printmaking is widely known: the global influence of ukiyo-e prints, the bold achievements of the sosaku hanga (creative prints) movement, the international success of Japanese printmakers after World War II.
The International Biennial Exhibition of Prints in Tokyo was launched in 1957, and in the context of the worldwide flourishing of printmaking, society as a whole came to recognize prints as a contemporary art medium. In the 1960s and 1970s, which have been called the golden age of contemporary printmaking, prints gained status as a full-fledged mode of expression and attained an unassailable position in Japanese culture. Since the 1980s Japanese printmaking has grown ever more original and sophisticated, maturing in such a way that Japan can truly be called a global leader in prints in a way no other country or region can. The 1st PATinKyoto Print Art Triennale in Kyoto was organized with the goals of showcasing the richness of printmaking in the present continuous tense, and of establishing critical perspectives for sufficient assessment of the works. It also demonstrated that the enterprising spirit of the art of printmaking is particularly pronounced among printmakers in Kyoto. And this project, situated in the ancient capital of Kyoto, has gained support from a wide range of companies and private citizens, and has gained high acclaim from the mass media and various other organizations.

Following the 1st and 2nd editions, we have organized the 3rd PATinKyoto Print Art Triennale 2022, aiming to introduce fresh innovation to the culture of Kyoto and transmit it to the world. We are preserving the selection format of the previous two editions: while most art competitions invite entries from the public, the Triennale is unique in that entries are recommended by commissioners who have a keen artistic sense and are well informed about printmaking. Also, we offer a spacious venue in which artists can exhibit a series of works or a large installation-style work. Moving forward, we intend to further develop this unprecedented endeavor at the newly renovated Kyoto City KYOCERA Museum of Art.

Looking beyond the conventional framework of printmaking, a wide variety of contemporary prints including photographs, computer graphics, and even 3D works will be exhibited throughout the museum. The goal is to make a major impact on the general public, the art world, and the mass media with an event that symbolizes a progressive, forward-looking Kyoto.

Focusing on the ever-evolving diversity of prints, we will present a contemporary printmaking exhibition in a new framework so as to encourage the further maturation of the medium and transmit the results to the world. Our objective is to showcase the abundant variety of prints, as traditional Japanese culture and as a contemporary art form, and disseminate it from Kyoto, a city of art and culture, to the world.

Organization

3rd PATinKyoto Print Art Triennale in Kyoto Promotional Committee
Chairperson Akira Tatehata (Tama Art University President, art critic)
Vice-Chairperson Tomoaki Shinohara (Professor Emeritus of Kyoto University)
Vice-Chairperson Junya Suzuki (Chairperson, NISSHA FOUNDATION)
Committee Member  Eiji Hatta (Chancellor and Chairperson of the Board of Trustees, Doshisha)
Committee Member Hitoshi Konishi (Officer, NISSHA FOUNDATION)
Committee Member  Kiyokazu Washida (Philosopher)

3rd PATinKyoto Print Art Triennale in Kyoto Executive Committee
Chairperson    Hideki Kimura (Painter / Printmaker, Kyoto Person of Cultural Merit)
Vice-Chairperson   Tsukasa Izuhara (Professor Emeritus, Kyoto City University of Arts)
Vice-Chairperson   Hiroyuki Nagao (Professor, Seian University of Arts and Design)
Committee Member    Masako Torii (Artist)
Committee Member    Hiroaki Hamada (Professor, Kyoto Saga University of Arts)
Committee Member    Naruki Oshima (Professor, Tama Art University)
Committee Member    Hiromi Kitamura (NISSHA FOUNDATION)

Advisor
Yoshihiro Nakatani (Seian University of Arts and Design Specially-Appointed Professor, Kyoto City KYOCERA Museum of Art Curator)

Participating Artists 
20 to 25 young and mid-career artists recommended by commissioners nationwide.
Artists should reside in Japan and be under the age of 50 as of March 2022.

Exhibited Works: 
●Must be prints.
●Prints are defined as works that meet one or more of the following criteria:
1. Printed with one of the four basic methods (letterpress, intaglio, lithograph, mimeograph), or two or more of these methods together.
2. Multiples (whether editions or not) or works characterized by indirect processes (printing plates, stencils, etc.)
3. Prints broadly defined, including photographs, videos, 3D objects, installations, etc.

● Works must have been made within one year prior to exhibition.
● In terms of size, works should fit on a wall surface approximately 10m wide and 3.5m high, with a floor space of 10m x 5m.
(Multiple works can be exhibited.) Each artist is provided with a wall width of 10m or a floor space of 50m2.
● If the submitted work is composed of multiple works or parts, discussions will be held with the organizers.
● Works cannot logistically interfere with the exhibition.
● Site of exhibition is at the discretion of the organizers.
● As a rule, all accepted works will be exhibited.

Installation
・Installation of works and return of works after the event is the responsibility of the organizer.
・The office will contact each exhibiting artist regarding how each work is installed.
・Installation of works is scheduled for March 2022.

Commissioners:
Critics, museum curators, researchers, journalists, artists and others from all over Japan are selected by the PATinKyoto PATinKyoto Print Art Triennale in Kyoto Executive Committee and asked to recommend one artist each.
With each edition of the Triennale, the Executive Committee, which is composed of artists and educators, selects a different group of commissioners. These commissioners, considered highly knowledgeable about contemporary printmaking because they have written articles and treatises on the subject, have organized printmaking exhibitions of interest, are currently active as printmakers, or for other reasons, are asked to give recommendations while making every effort to avoid bias in terms of region, age, gender, occupation or other factors.

PATinKyoto (Print Art Triennale in Kyoto) 2022 Commissioners
Kyoji Takizawa (Curator, Machida City Museum of Graphic Arts)
Masayuki Takizawa (Director, Ueda City Museum)
Yoshio Kato (Contemporary Art Planning Katoh Yoshio Office Director / Takarazuka Arts Center Director)
Tomio Sugaya (Director, Nakanoshima Museum of Art Osaka)
Yasuyuki Nakai (Researcher, The National Museum of Art, Osaka; Adjunct Instructor, Kyoto City University of Arts)
Yasufumi Chuma (Artist)
Keisei Kobayashi (Printmaker, Tama Art Museum Professor Emeritus)
Kayoko Hosokawa (Director, Gallery Hosokawa)
Sadaya Iwabuchi (Editor, Bijutsu Techo)
Hirokazu Tokuyama (Curator, Mori Art Museum)
Gen Umezu (Art Studies)
Yu Iseki (Curator, Art Tower Mito Contemporary Art Gallery)
Shigemi Takahashi (Curator, Aomori Museum of Art)
Fumihiko Sumitomo (Curator)
Yuka Egami (Curator, Hyogo Prefectural Museum of Art)
Hisashi Kurachi (Printmaker, Aichi University of the Arts Professor)
Yuki Kondo (Program Director, Tokyo Arts and Space)
Hisako Hara (Professor, Osaka Electro-Communication University)
Fuminori Akiba (Associate Professor, Nagoya University)

Names in no particular order

Awards
・After evaluation by judges, awards will be presented for outstanding works as follows.
Grand Prix: 1
Awards for Excellence: 2
NISSHA FOUNDATION Award: Several recipients
*Work receiving the Grand Prix will be acquired for the Kyoto City KYOCERA Museum of Art collection.

Judges
Akira Tatehata (Tama Art University President, art critic)
Kozo Shioe (Former Director, Kyoto City Museum of Art)
Motoaki Shinohara (Professor Emeritus of Kyoto University)
Hideki Kimura (Painter / Printmaker, Kyoto Person of Cultural Merit)
Junya Suzuki (Chairperson, NISSHA FOUNDATION)